Djävulens advokat

Min bild av moderskapet var inte positiv innan jag bestämde mig för att försöka bli förälder tillsammans med min man. Jag kallade mig mentalt en idiot för att jag sökte utsätta mig för sådana enorma påfrestningarsom moderskapet för med. Jag skulle aldrig någonsin få sova ut, jag skulle gråta dagligen, jag skulle aldrig mer kunna uttrycka mig som person, jag skulle tappa bort mig själv i rollen som en annan persons förälder. Jag hade kallat mig masochist om det inte vore så att jag faktiskt inte tyckte om tanken på något av detta.

Det visade sig att alla mina förhågor var mer eller mindre sanna, åtminstone delvis eller ibland. Mig gör det inget; jag älskar min lilla pojke och skulle aldrig välja att vara utan honom, även om jag faktiskt gråter varje dag av hormonöverskott som ligger kvar sedan amningen. Men det förvånar mig inte att se hur stor sorg som finns i så många mammor. I min mammagrupp blir kvinnor utslitna då de tillbringat år av sina liv med att ta hand om ungar själva, officiellt eller inofficiellt. Många har stora problem ekonomiskt då 180 kr om dagen inte kan försörja någon familj, och någon större summa vankas inte då Mamma inte var anställd när befruktningen ägde rum. Många damer blir depremerade.

En viss dam, en ung flerbarnsmamma, är så trött på att ta tabletter och akut pengabrist eftersom hon inte kan arbeta att hon nu frågar huruvida någon har några bra erfarenheter av healing, då hon känner sig hopplöst fast i sin depression trots samtalsterapi. Kan healing kanske fungera? Givetvis inte – healing fungerar inte eftersom hela grundtanken med healing är baserad på energier och vibrationer i de mänskliga chakran, så hela tanken är något som inte existerar. Det är som att bekämpa sjukdom med magi eller böner till en speciell gud. Det fungerar* inte eftersom själva grundbasen för dess funktion faktiskt inte existerar. Däremot är ju detta inte ett argument för varför healing inte skulle kunna vara bra för vissa människor.

https://i1.wp.com/cindypalajac.com/wp-content/uploads/2012/05/healing-touch-pic.jpg

 

När det gäller alternativ medicin tror jag att det kan göra nytta på grund av två saker. För det första är placeboeffekten makalös (jag använder den själv i förkylningstider) och för det andra uppfyller den till stor del ett tomrum som lämnas av traditionell medicin. Det finns inga resurser som tillåter att en läkare tar sig tid att sitta timtal med en patient även om patienten säkerligen skulle må bra av detta. En husläkares arbete är att läka kroppen på snabbast möjliga tid, eller snarare att skyffla patienten vidare till den person som kan läka kroppen, om det inte är tal om ett vanligt sömnproblem eller dylikt som kan avhjälpas med ett snabbt recept. Alternativa helare däremot har inget att göra utom att sitta och talas vid, ge mänsklig kontakt och sedan göra en gest som får dig att må bättre. Jag skulle inte vilja förbjuda alternativa helare, däremot skulle jag gärna vilja försöka fundera ut ett sätt att göra dem mindre nödvändiga just med den här mänskliga aspekten.

På samma sätt har jag funderat runt antibiotika och andra läkemedel som vi överanvänder. Kanske fyller alternativmedicinen en viktig funktion i kampen mot antibiotikaresistens?

 

 

 

* Jag använder begreppet ”fungera” här på två olika sätt. Healing kan inte fungera eftersom man inte kan projicera universums energier in i någons chakra – däremot kan healing fungera på så sätt att man mår bättre efter en session med healing. Homeopati fungerar inte eftersom hela grejen är så totalt… jag vet inte ens var jag skall börja. Däremot kan homeopati fungera så att man mår bättre om man tar ett homeopatiskt preparat.

 

Kommentera

