Vad i hela friden?

Brukar man få reklam på bloggen nuförtiden? (Förlåt, jag menar förstås inte reklam utan viktig information om mina rättigheter, jag får skämmas.)

Jag avskyr reklam. Det finns inget som får mig att bli avtänd från att konsumera eller välja en tjänst som agressiv eller osmaklig reklam. (Förlåt, inte reklam, viktig information om mina rättigheter, vilket detta företag kan driva åt mig. Jätteviktigt och superbra, jag fattar inte att jag överlevt utan. Eller jo, det skulle väl vara för att jag faktiskt inte har något som helst behov av deras tjänst i dagsläget och aldrig gjort det tidigare heller. Men inte reklam, viktig och aktuell information, såklart.)

 Det kommer folk och knackar på min dörr så ofta att jag fått sätta upp en lista av tjänster vi inte behöver här i hushållet. Listan inkluderar men är inte begränsad till:

  • Försäljare
  • Nya leverantörer av el, telefon eller tv
  • Religion
  • Information
  • Intressanta nya möjligheter som jag precis har kunnat ta del av

Jag brukade ha en lapp där det stod INGEN REKLAM, men folk ansåg inte att nya spännande erbjudanden/en chans att träffa Jesus var reklam och därför omfattades de inte av min önskan. Så varje gång någon förklarat att nej, de kommer inte med reklam eller spännande erbjudanden, de kommer med nya möjligheter så får man lägga till det på lappen.

Telefonförsäljare ser jag däremot fram emot att de börjar trakassera – där behöver jag inte känna att jag måste vara artig och inte skrika på dem. Jag arbetade som telefonförsäljare i ett par månader som ung (jag anser inte att jobbet med kontorstillbehören var telefonförsäljning trots att det givetvis var det, eftersom vi jobbade med folk som faktiskt ville köpa kontorstillbehör, och inte bara ringde runt på måfå och tjatade).

https://i0.wp.com/www.asiktstorped.se/wp-content/uploads/2008/07/mormonkalender.png
Mormoner tycker jag om. Kalendern finns att köpa här.

 Mina favoritknackare är mormonerna. Vi har en mormonkyrka ett par trappor ner i mitt hus, men de har aldrig kommit och hälsat på. Däremot håller de upp dörrar och ville hjälpa oss att lyfta kartonger när vi flyttade in, antagligen väl medvetna om att vi skulle säga nej eftersom det känns lite som att släppa in en näve kackerlackor i lägenheten när man låter en religiös organisation trampa över tröskeln.

I vilket fall: Dörrknackare, quo vadis? Inte till mitt hus eller min blogg, hoppas jag. Jag är inte intresserad. Lämna mig ifred. Jag vill inte, jag kan inte göra det tydligare, och strunta i vilket ord eller vilken fras jag använder (”Vi gör inte reklam, vi vill göra dig uppmärksam på det här jätteintressanta aktuella erbjudandet bara!”).

Och mina läsare uppmuntras helhjärtat att aldrig någonsin använda sig av några tjänster som annonseras i min blogg.

2 thoughts on “Vad i hela friden?

  1. Assså, va? HAHAHAHA en mormonkalender!Vi hade ett gäng SNYGGA unga killar (mormoner, varför skickar de alltid sketasnygga killar tro? hähä) som missionerade i Hudiksvall när jag bodde där. De plingade aldrig på dörrarna men kom fram ute. Vi blev kompis med två av dem och oj vad hjälpsamma de var med allt.

  2. Det är ju helt uppenbart varför. Jag och min dåvarande sambo delade hus med min syster och hennes kompis en gång och kompisen nästan tvingade in dem i huset för "ett litet snack och en kopp te", men de fick inte dricka te tydligen. Min sambo blev jättesur och vägrade komma ner från övervåningen. Vi hade haft tvättdag så hela köket var täckt i trosor som låg och torkade, och där satt de och drack vatten medan vi tre bara "åh, skall du inte ha en kopp te? Mmmmm, en god kopp te…. eller kanske en liten virre? Kan man inte fresta er med en liten…. ja, vad ni nu vill ha". Sen några dagar senare kom det en nervös över-mormon och sa att de två mormonerna som kommit inte fick komma tillbaka om inte min sambo lovade att vara med som förkläde. Vad väntar de sig? De måste ju veta att alla bara bjuder in dem så att de kan sitta och tänka oanständiga tankar om de där läckra, oskuldsfulla nissarna.

Kommentera

