Bildextra!

Igår såg jag en Bildextra! på ICA när jag handlade havregryn.

Jag trodde folk överdrev när de snackade om alla tjockchocker och hur fåniga Bildextra!-bilderna var, men de var verkligen helt skrattretande. Jag kunde inte låta bli att fnissa över hur fjantig hela idén är, att ta bilder där sångare eller aktriser står i någon vinkel som belyser det faktum att människor inte är gjorda av polerat trä och sedan skriva nedvärderande saker om dem. Det verkar så fjantigt att det får mig att undra över vem dessa tidningar vänder sig till egentligen – inte kan det vara vuxna människor som vill sitta och titta på dessa bilder och skratta i smyg över hur folk som anses vackra ibland är mindre än perfekta.

Skrattet förvandrades till hulkande gråt när jag påmindes att dessa människor som sitter och hittar på fraser som ”Gropigt värre! Här är kändisarnas VÄRSTA LÅR!” och ”HON ÄR BARA EN STOR RUMPA! Kanye West rasar mot Kim Kardashians TJOCKA KURVOR!” faktiskt antagligen tjänar mer pengar än jag kommer att göra inom de närmsta åren.
 (Jag var tvungen att googla allt jag precis skrev eftersom jag inte har en aning om vem någon av de här människorna är – eller, Kanye West känner jag till efter att han samplade Move On Up, men jag skulle fortfarande inte kunna klara av att stava namnet utan att dubbelkolla.)

http://raivenne.files.wordpress.com/2012/07/wrong_century-tomas_kucerovsky.jpg
Jag är inte ens speciellt tjock, och jag står såhär ganska ofta.

  Vem är det som är menad att köpa de här tidningarna? Det verkar så förnedrande mot mänskligheten att överhuvudtaget lägga någon i kategorin ”möjlig köpare av Bildextra!”. Vad är det för slags människa som spenderar en del av sina pengar på den typen av tidning? Vad är vi för ras egentligen?

Kommentera

