Åh, som jag ändå önskar att alla kunde se på dessa filmer!

Min favoritgenre inom film är för tillfället Giallo, alltså italienska brottsfilmer från 70- och 80-talet som följer vissa regler.

  1. Enorma mängder fetisherat våld. Mördaren bär ofta knarrande läderhandskar, svart fedora som skuggar ansiktet/svart skidmask och använder en väldigt blank kniv – eller ännu hellre ett gammaldags rakblad.
  2. Onödiga mängder våld på ”dåliga flickor”, alltså slutar många scener med att en ung dam klär av sig till trosorna och strosar omkring lite i sovrummet innan hon blir dödad. I andra fall måste fina flickor ta sig ett varmt bad för att lugna nerverna och klär av sig till trosorna och strosar runt lite i sovrummet innan karet är fullt.
  3. Enormt komplicerade handlingar som ofta inte tål att man ställer för många frågor. Den första giallon jag såg kunde jag inte förutse mördaren eftersom jag själv kunde ge mördaren 100% säkert alibi.
  4. De bättre har fantastiska soundtrack, ofta av Ennio Morricone eller Bruno Nicolai.
  5. Handlingen är nästan alltid att en person vittnar ett hemskt mord och sedan måste leta reda på mördaren innan hen blir nästa offer eller eftersom de fumliga polismännen misstänker vittnet för att vara den egentliga mördaren. 
  6. Om det är en dam som blivit vittne till mordet blir hon ofta hånad av polisen och hennes pojkvän, och alla vägrar att tro henne. Hon kan sitta gråtande med stora rivsår av en jaktkniv i armen och dörren nedbruten, alla kommer ändå att säga att det bara är hennes nerver som spökar. 
  7. Alla i filmen är möjliga mördare och de slänger ofta med helt skamlösa red harrings. 
  8. I alla filmer dricker man J&B whiskey.  
  9. Många giallos has maffiga titlar som ”YOUR VICE IS A LOCKED ROOM AND ONLY I HAVE THE KEY”, ”WHAT HAVE THEY DONE TO SOLANGE?”, ”WHAT ARE THOSE STRANGE DROPS OF BLOOD DOING ON JENNIFER’S BODY aka THE CASE OF THE BLOODY IRIS”, ”A LIZARD IN A WOMAN’S SKIN”, ”DON’T TORTURE A DUCKLING” m.fl.

Det finns flera alldeles underbara filmer i genren som jag varmt rekommenderar att alla införskaffar och avnjuter – mina favoriter är de gamla vanliga klassikerna som ”THE BIRD WITH THE CRYSTAL PLUMAGE” och ”DEEP RED”, men jag är mycket partisk till filmen ”DEATH WALKS AT MIDNIGHT” då den har en fantastisk rollprestation av skådespelaren Luciano Rossi som en fnissande psykopat som jag tyvärr inte kan hitta några youtubeklipp från. Försök att trösta er.

Det är nästan så att jag får dra igång min gamla filmutmaning igen. Jag vill att alla skall se åtminstone tre-fyra Giallos. Efter att alla gjort det kan jag tvinga alla att titta på min favoritgiallo, och då kommer allas liv att förändras till det bättre.

3 thoughts on “Åh, som jag ändå önskar att alla kunde se på dessa filmer!

  1. Två saker: Först, du kan inte referera till filmexploitation när du tänker på tv. Streng verboten. Två: Är det okej att säga att hon beter sig stereotypiskt sassy svart, typ Angie i 30 Rock? I vilket fall tänker jag nu uppfostra mitt barn så också.

Kommentera

