Fula kläder

Jag vet att alla tycker olika och sådär, men varför tycker ungdomen idag att det är snyggt med fula kläder? Inte kläder som jag tycker är fula, utan riktigt fula kläder som är fula på riktigt. Alla tillbringade hela sin tid med att håna åttiotalets och nittiotalets mode, och sedan kom det tillbaka och nu tycker alla att det är skitsnyggt. Blommiga jeggings liksom, var är det snyggt? Grälla läderkjolar, liksom. Ingen tycker att det är snyggt. American Apparel – visst, vissa grejer är inte direkt fula, men mycket är verkligen skitfult rent objektivt. Varför måste vi hålla på och låtsas som att de är snygga bara för att de finns? 

Jag menar inte att jag tycker att det är fult, jag menar att det verkligen är skitfult, men att vissa tycker att det tydligen är grymt att ha på sig fula kläder. Idioter. Speciellt i dessa kamerans dagar, då allt dokumenteras. ”Mormor tyckte att det var jättefint med neonrosa och limegröna blommiga leggings matchade med Kleinblå magtröjor, det var modet på mormors tid. Eller, egentligen var det inte så himla snyggt, men ingen kunde ju köra över mormor för att hon inte syntes i mörkret iallafall.”

Post-Hipster Douche-baggery.

6 thoughts on “Fula kläder

  1. Asså, jag vet inte! Jag tycker det är så skönt med anti-snyggt! Inte att jag tycker att det ÄR snyggt utan att jag gillar attityden bakom. Fast då syftar jag nog inte på alla tendhysteriska ungdomar/stockholmare som trycker på sig fula kläder för att vara SÅÅÅÅÅ avslappnade och obrydda. (fast de i själva verket är just tvärtom. Om du hajjar.)En del "fula" saker gillar jag dock. Typ midjeväska och näbbstövlar.

  2. Det är som när jag går in på Monki och ba tänker "men ska den här blusen verkligen ha en söm genom armhålan till midjan, det sitter ju inte rätt då" om alla deras kläder. Det är också en hipstergrej, att allt ska ha sjukt ful passform.

  3. Jag fattar mest inte hur folk kan, som du säger, gå igenom the naughties och dissa saker som var trend på 90-talet typ Buffalos och sen ba: "Gud de är så snygga" bara för att de är inne igen. Jag gillar vissa 90-talstrender för att de påminner mig om typ Beverly Hills och de "coola" kläderna min storasyster hade på sig när jag var liten 🙂

  4. Attityden är väl okej. Eller, jag ogillar när ungdomarna har den attityden eftersom de då verkar som att de blir intressantare om de tycker att fula saker är snygga. De blir inte intressantare, de är precis lika förutsägbara och hemska som innan. Jag ogillar ungdomar passionerat.

  5. Monki har verkligen helt sjukt fula kläder. Min mamma handlar där ibland och mina kompisar kallar henne fräck och ungdomlig och het så det verkar ju funka….

  6. Alla var så hemskt snygga och sexiga på nittiotalet. Dr Quinn var typ världens vackraste kvinna (åååååh, sexige Mike, som jag önskade att de skulle gifta sig!), alla i Ensamma Hemma var helt rysligt snygga (den åttaåriga Lisa gillade den äldste broderns sexiga skäggstubb men ogillade Claudias fejkande fiolspel som skulle dras upp vartenda avsnitt). Vissa grejer var verkligen jättesnygga, men neonfärgerna och buffaloskorna…. Lisa säger nej.

Kommentera

