Festen

Idag hade vi födelsedagskalas för min son. Han grät hela tiden.

Mina brorsbarn sprang runt med kameran och dokumenterade allt fult vi hade i lägenheten. Visst ser det ut som en flyktingförläggning?

En annan rolig sak som hände var att vi fick inbrott i lägenheten. Jag hittade en bunt räkningar, lönespecifikationer och värdepapper prydligt staplade ovanpå makens t-shirts i t-shirtbyrån inne på sonens rum. Givetvis drog jag slutsatsen att maken levde ett dubbelliv och kokade metamfetamin för att försörja sin familj då han inte har någon inkomst, men han sa att han inte visste vad de var och att han aldrig sett dem tidigare. Då fick det bli ett samtal med polisen eftersom någon annan uppenbarligen smygit sig in och lämnat räkningarna (allesammans betalda) och de andra prylarna i lådan när jag låg och sov imorse. Polisen – en klämkäck, munter göteborgare med snygg röst – sa att det var det bisarraste inbrottet han hört talas om och skrattade glatt i luren tillsammans med sin överordnade.

Efter ett par timmar kom mannen på att det legat en flygbiljett i byrån när vi köpte den och bestämde sig för att jämföra namnet för att se om det var samma som på räkningarna. Lyckligtvis hade han sparat biljetten då han ansett den intressant när han fann den för ca 7 månader sen. Namnet var identiskt. Han drog slutsatsen att papprena måste ha fastnat i undersidan av lådan över t-shirtlådan och ramlat ner efter att han tog sin t.shirt imorse. Det lät mycket mer logiskt än att Matti Härpinnen eller vad han hette skulle lagt en flygbiljett i byrån, skänkt den till Läkarmissionen där vi köpt den, sedan letat efter köparen i sju månader för att kunna bryta sig in och lägga en trave gamla räkningar och andra papper i en av lådorna. Jag härmade Matti flera minuter då han gjorde upp sin plan för att tänka mig in i förbrytarens tankespår, och scenario ett (”Jag skall ge bort min byrå till Läkarmissionen utan att se efter om papper har fastnat på undersidan i någon av lådorna”) lät mycket mer realistisk. Imorgon ringer jag polisen igen och förklarar.

Min man löste fallet som en CSI-agent. Jag löste fallet som en i Criminal Minds. Vi kompletterar varandra. 

Här är en video ifrån festen där min son gråter när han smakar tårta.

4 thoughts on “Festen

Kommentera

