Tintin

Innan jag ger min åsikt om Tintin-frågan vill jag att min läsare skall titta på hela det nedanstående klippet. Fuska inte nu, utan titta på allt. Det tar knappt fyra minuter.

Tänk er nu att ni lever i den här mannens huvud. Överallt ser ni tydliga tecken på att samhället kommer att kollapsa inom en snart framtid, överallt ser ni bristande moral, snusk, hemliga signaler. Det är ungefär så jag ser vardagsrasisterna, det är så jag ser de som på aftonbladet.se’s kommentarssidor och facebooks grupper drar ett streck och säger att nu får det vara nog.

När man talar med människor som tycker att det får vara nog får man ofta höra att man inte får sjunga nationalsången i skolan, ha kläder med svenska flaggan i skolan, ha skolavslutning i kyrkan och får en lätt känsla av moralisk vrede a’la ”think of the children!”

Gäller det inte deras ungar har alla en vän som blivit tvingad att inte ha flagga i skolan, och alla har de blivit tillsagda att inte ha kläder med svenska färger osv.
Det blir ofta lite luddigt på varför det verkar vara samma människor som faktiskt är misstänksamma mot invandrare (dock inte rasister, mycket viktigt) som inte får gå omkring med en svensk flagga på skoltid, eller ha svenska flaggor sydda på kläderna, men huvudsaken är att tecknen finns där. Tecknen som tyder på att snart, kanske t.om. just nu, då får man ”inte ens vara svensk” utan att vara rasist….
 Kanske får man inte ens döpa sitt barn till Sven eller Svea utan att bli kallad rasist snart. Man kanske inte får flagga när Sverige har nationaldag. Kanske man inte får sjunga nationalsången ens hemma i sitt eget vardagsrum utan att de där jävla grannarna knackar på och anklagar en för rasism. Fy fan. Dags att göra något! Snart får man inte ens läsa Tintin utan att bli anklagad för rasist! Vad ger de sig på härnäst, Astrid Lindgren?

Tänk er att mannen i klippet vaknar i Bhutan, lämnar sitt hus och ser att alla husen har erekta mandomar målade överallt. Skulle han inte ta detta som enbart ytterligare ett steg mot helvetets rand, snarare än se det som något som är totalt isolerat ifrån den manliga formen av en stående pingvin?

https://i0.wp.com/farm4.static.flickr.com/3659/3427188986_589d8702e5.jpg
De skall tydligen ge lycka eller något. (För mig fungerar de.)

 Jag anser att man skall se Tintin-frågan som något totalt separerat ifrån ”jag fick inte ha skolavslutning i kyrkan”-frågan. Se det inte som ytterligare ett tecken på political correctness gone mad, utan snarare ett försök att låta barn läsa böcker och serier som är lämpliga för barn – saker som skrivits på 30-talet kan innehålla riktigt rasistiska värderingar. Vill vi att våra elvaåringar skall läsa dessa? Kanske gör vi det, men det är i vilket fall en fråga som måste diskuteras bortom skrikande folkhopar som är ilskna på att invandrarna får gratis körkort* och så vidare.

Jag lägger ingen värdering i att serierna skulle flyttas ifrån barnavdelningen till vuxenavdelningen. Jag vet inte mycket om frågan, jag vet inte om det var ett bra beslut eller inte. Jag bryr mig inte så mycket.
Däremot bryr jag mig om att det används som ytterligare ett exempel (ett som inte är påhittat eller snedvridet den här gången, woohooo!) på att Sverige håller på att bli ”för politiskt korrekt”. Sanningen är att om man blir anklagad för att vara rasist är det ofta inte kläderna som är orsaken, utan attityden bakom kläderna.

* Hela grejen med att invandrarna får gratis körkort har jag aldrig förstått heller riktigt. Nu får ju inte invandrare gratis körkort, däremot kan vissa människor som anses i hög risk för långtidsarbetslöshet få viss ekonomisk hjälp med körkortet, som delvis betalas tillbaka om hen inte klarar körkortsproven. Detta om de kan påvisa att de faktiskt kan få jobb om de har körkort. Skitbra, enda problemet är att vi inte utökar tanken till fler grupper i samhället.

Hur tänker folk när de tänker på ”gratis körkort till invandrare”? Tänker de att alla politiker sitter och försöker tänka ut sätt att få folk att se dem som fördomslösa icke-rasister, eller att de försöker locka in fler invandrare till Sverige eftersom de inte tycker att det finns nog? Vad är tanken, liksom? Det är ju inte vettigt alls.

Kommentera

