Vad brinner du för?

Ibland läser beskrivningar som kvinnor målar upp för oss andra, inte sällan i bloggbeskrivningar. Frasen ”brinner för mode” dyker upp ganska ofta, och det är en sak jag verkligen inte kan förstå. Ofta kan jag förstå saker utan att hålla med om dem, men just det här med att brinna för mode går verkligen inte in.

Jag kan förstå pedofiler – de tycker att barn ser sexiga ut och har en sexualitet. Jag håller inte med, men jag förstår. Man får tycka att olika saker är sexigt, även om man ju inte får sexuellt våldföra sig på barnen man tycker är sexiga, eller på annat sätt behandla dem på ett sexuellt vis.
Jag kan förstå folk som tillbringar sina liv online – de tycker att det är roligare att leva online. Jag håller inte med, men jag förstår. Man får tycka att olika saker är roligt.
Jag kan förstå folk som tycker om kläder och tycker om att uttrycka sig genom kläder – jag tycker inte att det är speciellt roligt alls och föredrar att uttrycka mig genom att sitta och tjura, dricka öl och titta på film, men man får ju tycka olika. 
Jag kan verkligen inte förstå hur någon kan brinna för mode. Att brinna för mode är exakta motsatsen till att uttrycka sig genom kläder, det är att brinna för vad du är tillsagd att tycka är snyggt just nu. I somras var det moderiktigt att ha klarblåa och klarröda, tajta byxor, nu är det moderiktigt att ha senapsgula eller plommonröda stickade tröjor. Vem brinner för den här utvecklingen?

Nu vill jag påpeka igen att jag förstår hur folk kan tycka att det är trevligt att hitta och klä sig i olika kläder, klä sig för att vara vackra eller uttrycka sig genom en viss klädstil. Det förstår jag verkligen, även om jag tycker att det är skittradigt (igen, avundsjuka eftersom jag ofta känner att jag har en figur som i formen liknar avföring) så förstår jag så väl hur andra kan känna glädje i detta. Det är stor skillnad på att brinna för stil eller brinna för kläder, och att brinna för mode.

En annan sak jag inte förstår är när folk försöker övertyga andra om att de är intressanta genom att kalla sig själva crazy eller knäppa, beroende på vilket språk de talar. ”Jag är en tjej från utanför göteborg, och jag är lite knäpp!”
Folk som kallar sig själv knäppa (eller engelsktalande som kallar sig crazy) är alltid självcentrerade, irriterande och jävligt ocrazy.

Det var två saker jag inte förstår. Har ni något som ni inte förstår?

4 thoughts on “Vad brinner du för?

  1. Fast barn har ju en sexualitet, det är ingen åsikt. Det där med mode – jag kan tänka mig att det är som någon slags sport. Man ska inte apa efter andra, man ska va först etc. Sen är ju mode inte samma som trender. Trender är när alla i 6A köper samma fula munkjacka. Mode ser du på catwalken. Jag förstår mig inte på:folk som påstår att de "inte gillar musik". kvinnor som säger att de inte är feminister. de som betalar 35 lax för en utbildning men inte bryr sig om att komma på lektionerna.

  2. Jeg forstår ikke folk, som "ikke tror på" konventionel medicin. Som tror, at man i konventionel medicin er helt ligeglade med patienterne og nærmest er ude på at skade dem mest muligt, og som instinktivt synes, at alternativ medicin "giver mere mening". Jeg har en veninde, som tog 4 måneder til Kenya + Tanzania sidste år, og som fravalgte konventionel malariaforebyggende medicin til fordel for homeøpatisk malariaforebyggende medicin. (Fik hun malaria? Ja, det gjorde hun).Jeg forstår heller ikke folk, som tror på The Secret. Eller folk, som ikke tror på, at der findes nogen strukturer i samfundet overhovedet.

Kommentera

