Fläsk

Jag äter inte nötkött eller fläskkött. Jag slutade under en period då jag hade väldigt ont om pengar och det alltid var alldeles för oekonomiskt att köpa kött när man kunde göra en alldeles utmärkt måltid av linser, gul lök och salt. När jag sedan efter många månader provade att försöka äta lite julskinka fick jag väldigt ont i magen och var tvungen att tillbringa julafton till sängs, svettig och gnyende med ballongmage och inbillad tarmvred, redan innan julbordet förtärdes. Sedan dess har jag varit alldeles för feg för att försöka igen. Men jag vill!

Titta på det här klippet ifrån Two Fat Ladies. Jag vill vara som dem, stor och svettig, istället för en sådan där masochistisk vegetarian.

Titta på de här klippen med Jonathan Meades, den torra underhållningens osjungne hjälte. Jag vill inte vara en av de där jobbiga, moralistiska matsnobbarna som pratar om smaken av död och sådant där. Jag vill tillaga en hel gris fylld med svamp och sedan skrattande äta upp den tillsammans med andra down to earth köttätare och inte bry mig om morgondagen.

Å andra sidan är det hälsosammare och miljövänligare att vara vegetarian, t.om. en sådan ljummen fuskvegetarian som jag själv som gottar till det med både fågel och fisk och bara är för djurens rättigheter så lång tid det tar att skriva mitt namn på en lista. I matens inferno finner ni mig antingen i limbo eller andra kretsen. Eller möjligen i första kretsen, om vi har ätit ute. Skäms på mig.

2 thoughts on “Fläsk

  1. Och jag försöker dra ner på köttet, mest för att de rabiata köttätarna är snäppet (ett litet snäpp) mer irriterande än de rabiata vegetarianerna. Vegetarianerna har liksom alltid fördelen att de har rätt. Jag är en djupt omoralisk människa men jag har i alla fall vett att inte försöka argumentera för mina val.

Kommentera

