Oartighet

Vad säger ni, är det okej att säga åt folk att de beter sig som skitstövlar? Tough love eller systerlighet, vad skall man egentligen gå efter?

https://mondokanel.files.wordpress.com/2012/09/female_trouble_title1.jpg
En film med några av mina favoritscener

Ta min granne däroppe som exempel. Kan man säga åt henne att sluta kasta sig in i förhållanden och bli helt vettlöst förälskad efter en vecka, låta snubben träffa barnen för bövelen, och sedan sitta och grina två veckor senare för att ”mannen hon älskar” har ”lämnat henne”? Kan man säga åt henne att hon är dum i huvet och borde växa upp, eller måste man stötta och hålla med om att mannen är ett riktigt svin?
Ta en annan vän som exempel. Hon har tre barn med en man, en till i ugnen, och hon bestämde sig för att hon älskade sin man som vän men inte som älskare. Samma dag som hon ”kom på” detta slängde hon ut honom, inte ett ord om att försöka hålla ihop för barnens skull eller försöka hitta tillbaka till de gamla känslorna. Hon ansåg att hon förtjänade att försöka vara lycklig och mannen gjorde henne inte lycklig, så tjoff ut med honom. Hade rollerna varit annorlunda hade damen i frågat slitit pungen av sin man i ilska över hans respektlösa attityd mot henne, barnen och livet de har ihop, och över hand själviskhet. Nu måste man ju liksom stötta henne i hennes svåra liv som ensamstående mamma och över hur svårt det är att exet är sur på henne (no shit, liksom).
Ta som tredje exempel en kvinna jag känner som fnissande förklarat att hon äcklas av sin man och avskyr att ha sex med honom, men ibland gör det för att bli gravid. Hon har enligt eget utsago samlag 2-3 gånger om året och aldrig om hon är gravid eller året efter att hon blir gravid, men hon tycker att mannen är ett brunstigt svin som bara bryr sig om sex när han antyder att han inte kan leva så. Kan man säga åt henne att hon är svinet, eller hur skall man göra?

Undrar om män stöttar varandras skitstövlighet. Det får mig att tänka att om jag vore man för en dag (och hade många man-vänner) så hade jag tillbringat min dag med att lyssna på hur mina man-vänner talade om.

Kommentera

