…och så lite snabbt om sovsex innan det är dags att sova

Jag tog precis en tablett. Ett snabbt blogginlägg som svar på Fannys text om sovsex.

Hela diskussionen startade lite kort såhär: En man frågade sin tjej om hon ville ha analsex. Det ville hon verkligen inte, och hon klargjorde detta väldigt tydligt. Inget analsex, antagligen aldrig analsex, inget hon är intresserad av, punkt slut. Mannen accepterade väl, men kom sedan på sig själv med att ha analsex med sin flickvän medan hon sov, enligt honom eftersom han ”träffat fel”, bara tänkt ha lite nekrofil-doftande sovsex i vaginal väg men råkade ha analsex istället. Som det kan bli.
Tjejen svarade med att anmäla sin kille för våldtäkt och han blev dömd, dock blev han sedan friad i hovrätten och dessutom tilldelad skadestånd. Motivationen var så som nedan:

”Hovrätten menade att mannen i och för sig varit medveten om att kvinnan sov och att hon inte tyckt om anala samlag. Dessutom hade kvinnan befunnit sig i ett hjälplöst tillstånd då hon sov.
Däremot ansåg rätten att det inte gick att bortse ifrån mannens förklaring att han hade ”träffat fel” och att det därför inte var visat att det rört sig om ett analt samlag.”

 Historien finns att läsa lite kort här.

Debatten har nu förflyttats från huruvida tjejen ljugit (varför, kan man undra – killen har efter vad jag läst hållt med om allt hon sagt), till hur man skall behandla sovsex inom förhållanden. Behöver man uttalat medgivanade för att sexa någon som sover? Ja, säger Fanny. Nej, säger jag. Borde det fortfarande vara olagligt att sexa med en partner som sover? Ja, säger Fanny. Mja, säger jag.

När man har ett förhållande med en person lär man känna personen och respekterar antagligen personens gränser. Jag kan gå fram till min man och klämma lite på honom, jag kan inte gå fram och krämma en främling. Min man kan gå fram och klämma lite på mig, men han kan inte gå fram och klämma på en främling. Vi kan göra detta därför att vi vet att den andre är med på noterna, trots att inget medgivande uttalats. Man kan göra saker med sin partner som man inte kan göra med en främmande människa eftersom medgivande efter ett tag kan utmätas efter karaktär, snarare än ord. Man lär sig helt enkelt vad sin partner vore eller är okej med. Det är därför man kan använda en partner eller annan närstående i situationer då en person inte har möjlighet att ta ett beslut (organdonation vid olycksfall, t.ex.). Man vet vad personen vore okej med, vad personen tycker om och vad personen vill, även om det inte är uttalat. Man ber inte om lov varje gång man gör något sexuellt med en person, och man väntar inte till ens partner säger ”ja, det där vill jag göra” innan man fortsätter. Man vet hur långt man kan gå, eftersom man känner sin partner i sådana sammanhang.

I de allra flesta fallen älskar och respekterar man varann i ett förhållande, och ett nej till analsex leder i princip aldrig till en artikel i Dagens Juridik. Man hade hoppats att folk inte träder över sina partners gränser, oavsett om de är uttalade eller outtalade, precis som man hoppas att folk aldrig ångrar sex och gör falska våldtäktsanklagelser. I kort – man hoppas att numren var så små att man inte skall behöva lägga in sådana situationer i diskussioner om våldtäkt, och döma ut alla väldtäktsanklagelser eller alla situationer där folk har sovsex, som potentiella undantag snarare än regler. Tillstånd till sömnsex eller påbörjan av sovsex ges ofta, speciellt av män kan jag tro. Hur nu det kan komma sig.

4 thoughts on “…och så lite snabbt om sovsex innan det är dags att sova

  1. Själva poängen är att man – bara för att man är ihop med någon – alltid har rätt till sin egna kropp, men ingen annans. Att ha samlag med någon som sover är emot lagen eftersom den sovande personen inte har en chans att säga nej. Bara för att man är gift med någon betyder det inte att ens kropp är sexuellt tillgänglig 24/7. Sedan handlar det inte om nummer, utan att själva idén om att äga rätten om tillträde till andras kroppar, som är problemet. Den rör upp mer än "bara" anmält sovsex.

  2. Ingen har väl rätt till någon annans kropp om inte medgivande finns. Jag anser att man kan känna en person såpass bra, att man vet om den personen skulle tycka om att bli tafsad eller sexad även om personen inte säger "oj, nu hade jag tyckt om ifall du tagit på mig!". Så har jag det i mitt eget förhållande – medgivande behöver inte alltid vara uttalat, utan kan vara underförstått. Det betyder verkligen inte att man är sexuellt tillgänglig 24/7 utan att en person förstår vad man tycker om, och när. Skall det sedan vara olagligt att ha sex med folk som sover? Tja, det tycker jag. Däremot inte sagt att alla samlag som påbörjas under sömn är våldtäkt.

  3. Jag läste denna som jag tror är samma fall: http://advokatsjoqvist.se/blogg/2011/12/06/valdtakt-eller-inte-av-sovande-kvinna/Om de hade bråkat, hon har tagit en sömntablett och däckat på soffan eftersom hon uppenbarligen inte ville sova med honom så är han ju dum i huvudet om han tänkte "jamen det är säkert okej om jag bär i väg henne till sovrummet när hon är utslagen och drogad (som man blir av sömntabletter) tar av henne kläderna och sätter på henne, för hon har ju tidigare sagt att det är okej med sovsex"Är man så inkapabel till att läsa av situationer så ska man inte ha sex.. någonsin.Sen att man har sagt ja till att ha sovsex tidigare betyder inte att det är alltid är okej, under alla omständigheter, samma med vaginalt och oralt samlag etc som hon "vanligtvis godtog". Bara för att jag har sagt ja till sex med min partner tidigare så betyder ju inte det att det är okej att knulla mig mot min vilja en annan dag för att jag "vanligtvis godtog det".Jag tycker inte att det är så förbannat svårt att läsa av om det är okej eller inte faktiskt.Jag menar alla fattar när en hund eller katt inte vill bli klappad men när det kommer till en kvinna som man vill stoppa kuken i så förstår tydligen inte vissa hur man ska kunna veta om man våldtar någon eller inte. -.-

  4. Så sant, så sant. Hela den situationen är ju ypperligt förnedrande mot mannen i fråga och män i allmänhet, eftersom man liksom antar att de inte är smarta nog att behöva stå till svars för sina handlingar. Män antas vara dumma i huvet, och därför får man skylla sig själv lite om man råkar ut för något, eftersom man ger sig i lag med de dumma männen och därför utsätter sig för risk.

Kommentera

