Vad handlade Londonkravallerna om?

Fanny skriver om likheten mellan de två unga män som fängslats i fyra år för sin kravall-positiva facebookgrupp i Storbritannien, och gruppen Pussy Riot som fänglats för att ha sjungit Putin-kritiska texter i en kyrka. Situationerna är egentligen ganska lika, säger Fanny – människor som är kritiska till ett ojämlikt samhälle blir straffade. Vilket får mig att fundera vad det egentligen var som hände i London och resten av Storbritannien för ett år sedan.

Min syn på händelseförloppet har varit sådan: i Augusti 2011 dog en man som hette Mark Duggan. Han blev ihjälskjuten av den brittiska polisen, och mitt intryck var att det var många detaljer kring detta som var ganska dunkla. Det verkade som att polisen kanske antagit lite för mycket gällande Mark Duggan beroende på hans hudfärg, vilket polisen givetvis förnekade, men det hade ju knappast varit första gången som det skulle ha hänt. Hur det nu var med det så sammanställdes en lugn, värdig protestmarsch för att ställa polisen till svars, och någon gång under denna demonstration började ungdomar att kasta saker, och allt urartade snart till riktiga kravaller. Och det är här jag slutar stå bakom idén om förtryckta medborgare som protesterar mot förtryck och klasskillnader. Man använder helt enkelt Mark Duggans död som ursäkt för att krossa lokala fönster, hoppa in och stjäla saker och stolt visa upp dem som troféer på Facebook.

Missförstå mig rätt nu. Jag håller med om det mesta i isolation. Storbritannien är ett klassamhälle som kanske är utan like i Europa, efter vad jag förstått. Folket borde protestera. Däremot vägrar jag att acceptera att en protest mot övermakten var det som jag såg på TV för ett år sedan. Det jag såg var ungar i joggingbrallor som sprang omkring och snodde dyra skor och DVD-spelare och tuttade eld på kiosker och caféer och sedan hurrade när de såg att det brann. Det jag såg var dumma ungar som greppade chansen att ha lite roligt, och det med en ursäkt som får dem att se ut som revolutionärer snarare än själviska idioter.

3 thoughts on “Vad handlade Londonkravallerna om?

  1. Jeg er enig, og jeg synes, at Fanny misser en stor pointe i, at folk – som jeg oplevede det – ikke fordømte de fredelige demonstrationer, de fordømte dem der brugte vold og hærværk. Og her er den russiske opposition helt anderledes, for den er utrolig påpasselig med, at der ikke må være noget, der på den måde kan bruges imod den. Desuden tror jeg simpelthen ikke på påstanden, at ingen deltager i optøjer "risk för en massa juridiska påföljder och dessutom sin egen rent fysiska hälsa" for sjov. Exhibit A: hooligans. Og så kan jeg som englænder i øvrigt synes, at hun har en lidt trist, nedladende tone omkring alle de ting, englændere åbenbart er for dumme til at forstå. Sådan lidt "jamen, det var det fint, at du kunne forklare for mig og min familie, hvordan vi tænker". Men jeg er også af og til list touchy.

  2. Kan det vara så att det är lite önsketänkande? Jag skulle också hellre se att kravallerna var ett svar på orättvisor och elände, en protest, snarare än bara meningslöst härjande. Det är kanske enklare att koppla dåligt beteende till dåliga ursprung och se orsak och verkan. Jag vet inte att det skulle hänt i Sverige. Det hade det antagligen inte. Ungdomarna i storbritannien är i en helt annan social situation än de är här. Det betyder inte att den dåliga situationen fick bägaren att rinna över vilket ledde till att folk tog över gatorna i protest. Det här var ungar som stal prylar, inte ungar som försökte ta tillbaka sitt land.

Kommentera

