Förnekelse

I en av mina mammagrupper på facebook (klart jag har, jag är väl ändå en totalt utvecklad modern människa, en homo sapiens de jour?) finns en dam som är väldigt förtjust i cancerframkallande ämnen, eller snarare, väldigt förtjust i teorier om möjliga cancerframkallande ämnen. Barnvaccin kan möjligen orsaka cancer senare i livet, funderar denna dam, det vet man ju inte. Samma sak med febernedsättande eller smärtstillande ämnen för småbarn – det kan ju vara så att de kan orsaka cancer senare i livet, sådant vet vi bara inte. Det kan vara så att febern dödar cancerceller, och att när vi därför sänker febern kan det bli så att cancercellerna tar över kroppen, det är mycket möjligt även om vi faktiskt inte vet det idag eller ens har något som pekar mot att så skulle vara fallet. Det är dessutom mycket möjligt att bota i princip alla sjukdomar med hjälp av akupunktur, homeopati och i nödfall huskurer. Schampoo, balsam, tvål, tvättmedel och rengöringsmedel är allesamman möjliga orsaker till cancer, och därför införskaffas enbart ”naturliga” alternativ för att minimera risken för sjukdom på ålderns höst.
Tro nu inte att hon är en sådan där som tror på vad som helst. Hon har vetenskapen i ryggen för sina tankar. Hon tänkte t.ex. i slutet av sin graviditet att hon ville undvika att bli igångsatt med hemska kemikalier, så istället gick hon och fick akupunktur på dagen hon var beräknad att föda, och bara två dagar senare drog förlossningen igång naturligt – bevis som kan skaka även den mest cyniske av oss i sin klarhet.Vad gäller barnvaccinet är det ju inte ens bevisat att de hjälper mot de sjukdomar som de stoltserar med att ha botat, utan det är bara en tillfällighet att t.ex. polio praktiskt taget utrotats i samband med massvaccineringarna. Polio hade försvunnit ändå, eftersom det var höjningen i levnadsstandarden som utrotade sjukdomen. Man började tvätta händerna, och det var det som var den egentliga hjälten i dramat. För att nu inte börja tala om hur det ju är bevisat att sådana saker kan orsaka autism (om nu barnet skulle råka få en ”diagnos” betyder ju detta inte att man inte kan hjälpa dem, dock. Det handlar bara om att låta miraklen hitta en). 

I vilket fall äter den här damen väldigt mycket rött kött. Hon serverar inte affärsköpt köttfärs eller halvfabrikat eftersom dessa kan leda till cancer, men hon handlar kött hos en granne som är bonde och serverar dagligen kreationer som är så goda att hon är väldigt överviktig. Det är här min undran kommer in. Till och med en ignoramus som jag är medveten om att för mycket rött kött och övervikt bägge är kopplade till en ökad risk för cancer, så man undrar ju liksom lite hur folk tänker.

Igår tittade vi som sagt på lite Boardwalk Empire, och eftersom jag numera är så tokigt känslig grät jag i smyg när (SPOILER) Margaret’s dotter Emily får polio och de måste ta ryggmärgsprover utan bedövning. Jag måste verkligen hurra över poliovaccinet som gör att jag faktiskt inte måste oroa mig för att min son kommer att dö varje gång han gnäller lite. Hurra för vetenskapen som räddar liv.

5 thoughts on “Förnekelse

  1. Jeg ved godt, at jeg misser pointen med indlægget lidt nu, men altså! Det ER faktisk bevist/sandsynliggjort, at smertestillende piller beskytter mod hudkræft, og danske Kræftens Bekæmpelse nævner acetylsalicylsyre, som findes i f.eks. Treo, Aspirin og Magnyl, som risikonedsættende for tyktarmskræft.Kilde 1: http://www.dr.dk/P4/Aarhus/Nyheder/Aarhus/2012/05/30/073449.htmKilde 2: http://www.cancer.dk/Hjaelp+viden/kraeftformer/kraeftsygdomme/tyktarm/aarsager+tyktarmskraeft/Det skulle således også undre mig meget, om dette var de eneste to slags kræft, som påvirkes således. De reducerer vistnok også risikoen for Alzheimers. Til gengæld er der jo andre bivirkninger, hun kunne bekymre sig for i stedet, men folk insisterer jo på at være dumme i hovedet.

  2. Men du sitter väl ändå inte och hittar på saker och muttrar för andra, "Åh, jaha, din unge får burkmat…. mhm, jaha ojdå… det får inte min för man vet ju aldrig, locket kanske orsakar cancer sen och jag väljer att vara på den säkra sidan." Jag antar att din cancergeist är personlig. Annars tycker jag att du skall skämmas. Skäms!

Kommentera

