Men varför?

Vi har tittat lite på Boardwalk Empire här hemma ikväll. Vi är i slutet av säsong två, och jag måste säga att det verkligen är tajtare än säsong ett, vilket är bra eftersom säsong ett inte var mycket att hänga i granen. Det var tjusigt och ganska underhållande, men totalt tomt, antagligen var de lite pressade vad gällde tid och utrymme och hade inte lyxen att låta serien utvecklas som en vacker blomma. Och Steve Buscemi förtjänar att få fläka ut sig som en vacker blomma, jag tycker om Buscemi. Däremot hade det inte några irriterande fel som gjorde det totalt omöjligt att titta på, som vissa andra serier jag kan, och skall, nämna.

Dexter. Vad fasen är det med det här programmet som gör att folk älskar det? Det måste vara en av de största amerikanska serierna för tillfället eller åtminstone för ett par år sedan. Varför är det populärt? Alla karaktärer är totalt endimensionella, handligen är tramsig och fjantig och dialogen är bokstavligen skrattretande. 

https://i2.wp.com/www.sirlin.net/storage/post-images/dexter-main.jpg
Buuuuu!

För den lyckosten som inte sett eller hört om Dexter är handlingen att Dexter är en man besatt av mord som måste mörda folk, och därför jobbar han inom ett ljust plastlabb i en polisstation tillsammans med massa andra läckra människor. Det ser typ ut som kontoret där CSI bor, fast ljusare och med fler skåp. Dexter vill inte mörda hederliga människor, han är ingen elak mördare eftersom han ju är huvudpersonen och måste komma undan och det kan inte publiken hantera, så därför har Dexters pappa (Richard med den stora rosa kuken i Sex and the City) lärt honom att bara döda hemska människor. Så han (Dexter) jagar riktigt hemska skurkar som inte bara råkar köra över småbarn på fyllan, utan har en hel turné över hela Amerika där han kör över dussintals småbarn och sedan dansar på deras gravar med champagneflaskor i händerna, så man vet att de verkligen förtjänar att dö, så att publiken inte behöver må dåligt över att någon precis dött. Hela serien är så jäkla säker och självgod att man kräks. Varför gillar folk den? Jag slår vad om att någon gillar den, kan inte någon berätta vad som är så bra.

Jag har precis samma problem med det tydligen ”legendariska” dramat Breaking Bad. Jag kollade på första säsongen när jag var på smällen och satt med jättemage och hormoner redan i femte månaden, och det bådade inte gott att de hade en gravid kvinna som introducerades redan i första avsnittet som borderline höggravid. Hon hade mindre mage än jag har nu och joggade glatt runt och mådde toppen. För den som aldrig varit gravid kan jag meddela att det är inte som de får en att tro, det är inte så att man är normal fast med mage och sen så spärrar man plötsligt upp ögonen, tar sig om magen och gnyr ”jag tror bebisen är på väg….”, följt av ett rejs mot klockan för att hinna till sjukhuset innan bebisen kommer ut. Jag hatar hur de får det att framstå på TV och i film. Det är inte så, och de får en att tro att det är så som det är. Varför håller de på och ljuger? Varför kan de inte visa hur det är? Idioter.

https://i1.wp.com/breakingbadcostume.com/wp-content/uploads/2011/10/breaking-bad0011.jpg
Säkert 50 prisnomineringar, alla totalt oförtjänta.

I vilket fall kunde samtliga karaktärer i Breaking Bad ersättas av Barbiedockor med små skyltar, typ ”vit ghettounge” eller ”exflickvän”. Är man vit och jobbar med knark pratar man som en wannabe-svart rappare och säger saker som: 
”Yo, Walter man, why you so uptight with the equipment bein’ clean and all that shit, yo? That shit be fine no matter what, mothafucka, shit be clean. Man, why you lookin’ at me like I’m some stupid piece of shit yo, just cuz I ain’t speaking no good. Yo, fuck that shit, biatch.”
Åh, vilket geni som står bakom idén att vita medelklassungar kan sälja knark! Bäst att låta dem prata som svarta underklassungar iallafall dock, för att påvisa att kulturen är rutten inifrån och ut, och att man är ganska dum om man pratar grammatiskt inkorrekt och med svart slang. Dum nog att sälja knark, antagligen eftersom det gått dåligt i skolan eftersom de varit för dumma och dessutom varit dumma nog att inte anstränga sig. Och så avslutar vi varje avsnitt med att huvudpersonen tar hämnd på någon, det blir bra, inte alls krystat att ha ett riktigt ärkesvin få lite payback i varje avsnitt. Varför är det så hyllat? Totalt förutsägbart och tramsigt. Fast jag gillar karaktären Walter White, iofs.

Sex and the City brukade jag tycka var vansinnigt bra, men sedan fick jag boxen av min dåvarande sambo och började kolla på avsnitten utan att behöva vänta en hel vecka och därmed tvingas smälta skiten innan jag satte mig och förtärde ett nytt avsnitt. Jag började ogilla alla karaktärer och internt hurra när killarna dumpade dem, eftersom killarna oftast antagligen förtjänade bättre. Däremot kan jag förstå varför serien blev så stor. Jag gillar den inte, men jag förstår varför den är stor. Den var ofta gjord med kärlek, och framförallt var den på rätt plats vid rätt tillfälle. Vad är tiden och platsen för Dexter?

Folk får givetvis tycka om vilken TV som helst, men jag känner mig utanför. Det finns TV som hyllas till samma nivå som The Sopranos eller The Wire, fast det är klumpigt och dumt. Vad är charmen? Någon som vet?

6 thoughts on “Men varför?

  1. Vi har en enorm TV men tyvärr bara finkanalerna (ettan, tvåan och kunskapskanalen) samt sexan att välja från. Jag blir så arg av allt dåligt att jag bara sitter och gastar och skriker mot tv:n annars. Det svider ända in i själen att se på reklamer och Hawaii 5-0.

  2. Ja, ni får gärna ha TV men jag vill inte ha det 🙂 Det blir så mycket roligare när man kommer hem till kompisar med TV då. Känner mig alltid som en unge a la 1970 (eller nåt) som ba: "ÅH Kan vi inte titta lite på den där televisionsmanicken?!"

  3. Sån var jag när jag var fattig. En gång fick jag en TV av min chef på jobbet (han hittade den under ett av skrivborden och ingen erkände att det var deras) så att jag kunde göra något om kvällarna och komma in i tid om morgnarna, men tji fick han för jag fattade aldrig hur man skulle koppla in den.

Kommentera

