Fyra frågor + några halvfrågor

Jag fick fyra frågor från min bloggkompis Åsik Meaty Sensations och ett blogginlägg från den glamorurösa Victoria som svar på min stora frågestund. Det känns bra. Jag väljer att ta frågorna från Victorias sida och blanda dem med Meaty Sensations frågor via kommentar, så att det blir lite köttigare inlägg.

Vad är din favoritfärg?
Svar: Jag tycker om marinblått.

Hur träffade du din gamla gubbe till make?
Hur träffade du din man?
Svar: Jag träffade min man på Bruxelles i Dublin. Bruxelles är en pub med en urgammal äcklig rockbar på nedervåningen där allting är kladdigt och allt man dricker smakar bajs eftersom det luktar så mycket ifrån toaletterna. Man känner lukten av bajs utanför på gatan när man går förbi, så starkt luktar det (eller, så var det när jag frekventerade där iallafall, jag har hört att de gjort om så att det är ganska trevligt där nu, ungefär som man kunde tänka sig Ozzy Osbournes sovrum fast smutsigare). Jag bodde med en självdestruktiv men rolig norsk metal-tjej som hette Marit och därför var vi ute och drack på det där stället, hon därför att hon tyckte att hon hörde hemma där och jag därför att jag tyckte att det var roligt att slumma och känna mig ren och väldoftande. Jag skulle sova hemma hos Marits kompis som vi kallade för Rapist-Steve, men så började vi gräla någon gång efter midnatt och jag fann mig själv utan sovplats. Så då gick jag över till min man och slog upp en konversation med honom eftersom jag fann honom så tilldragande, och så fick jag sova hos honom. Ingenting hände eftersom jag bestämt mig för att ingenting skulle hända när jag var full på ett tag, och så vaknade vi iallafall och åt pizza i sängen och kollade på Pink Flamingos. Jag gick inte hem på flera dar, utan vi låg bara i sängen och åt hämtmat, rökte, drack öl och tittade på film och hade det allmänt trevligt i varandras sällskap.

Pratar han svenska?
Svar: Han har gått några kurser och kan lite fraser och grammatik, men inte så att han skulle klara av att hålla ett ordentligt samtal på högre nivå än hälsningar och prat om väder. Han börjar på SFI om ett par veckor.

Vad är din favoriträtt?
Svar: Jag gör en jäkla vass coq au vin.

Hur är din lägenhet inredd?
Svar: Inte alls, direkt. De flesta av väggarna är upptagna av bokhyllor med filmer och böcker, och allt jag tycker är snyggt ogillar min man. Så vi har inte inrett utan bara ställt in möbler. Som dekoration har vi ett montage med bröllopsbilder vi fick av en vän, och sedan flera originalaffischer från filmer i billiga ramar. Såhär ser de ut. Vi har flera, men de hittar jag inte på nätet.
Nu de sista månaderna har vi dessutom fått möblera om tusen gånger eftersom vi måste ha allting i hela lägenheten utom räckhåll för vår son, som nu kan klättra upp och förgöra alla våra dyrbarheter.

Var står du egentligen i feministfrågan?
Det vet jag inte riktigt. Jag är inte så beläst på ämnet att jag kan kategorisera mig. Jag har bara en bunt åsikter. Jag tycker att kvinnor och män skall ha samma skyldigheter och rättigheter, jag tycker att det är äckligt när folk förnedrar andra pga kön eller etnicitet, jag tycker att det är sorgligt att Sverige är ett av världens mest jämställda länder. Men jag tycker också att vi gör oss själva en otjänst att diskutera politik utifrån samma sociala situation som vi gjorde på 70-talet och låtsas som att det är lika idag som det var då. När man överanalyserar småsaker tar man kraften ur de egentliga frågorna, eftersom folk bara uppfattar en som löjlig.
Men som sagt, det är bara min åsikt och jag är säker på att den i grunden bara är okunnighet.

Vad har du för framtidsdrömmar?
Svar: Jag tappade de mesta drömmarna när jag fick barn, om man kan säga så utan att vara överdramatisk. Jag ville gärna bli något som kunde förändra världen, men nu kan jag inte eftersom jag måste vara hemma och uppfostra min unge hela tiden. Jag vill gärna träffa honom ibland, så kombinationen jobb + utbildning + praktik är liksom borträknat åtminstone 10 år framöver. Nu är väl drömmarna mer blygsamma, men realistiska. Jag satsar mer på att göra min man lycklig och min unge lycklig och mig själv lycklig varje dag, och försöka få ett förhållande med min familj igen, snarare än att komma dit att jag kan jobba på Läkare utan Gränser eller få något publicerat.

Hur var du som tonåring?
Svar: Jag var trist. Jag såg dessutom ungefär ut som jag gör nu men med lugg och lite piggare, märkte jag när jag såg en bild av mig själv som sextonåring.
Jag blev ihop med min första kille när jag var 15 och vi var tillsammans i två år, så det höll mig upptagen. Jag läste mest eller satt och stickade när jag inte var uppslukad av kärlekskval. När jag fyllde 18 flyttade jag till Irland två dagar efter studenten, och då kunde jag börja leva ut lite. Under en tid växte jag ut till en lite mer stereotypisk tonåring som drack mycket alkohol, var självbelåten över hur fantastisk jag var, jag var spontan och härlig, sedan blev jag tillsammans med Pimpin’ Michael och det brände ut mig totalt. Så jag fortfatte väl dricka mycket alkohol men blev mindre tonårsaktig. Så 13-18 var jag som en gammal gumma, 18-19 var jag totalt tokig, och sedan var det ju över.

Har din bild av Sverige förändrats under din tid utomlands?
Svar: Väldigt mycket. Jag trodde vi fortfarande hade en någorlunda identitet, men allt är ju totalt amerikaniserat. Attityd, politik, t.om. språket. Men det är fortfarande vackert.

2 thoughts on “Fyra frågor + några halvfrågor

  1. Förlåt, hade tänkt att ställa fråga men glömde. Nu när jag läste dina svar blev jag fundersam över en grej bara. Hoppas du inte tar illa vid dig, men jag undrar varför du planerar att "stanna hemma och uppfostra din unge"? Som du skriver kan din man inte svenska och då är det väl större chans för dig att få jobb? Är det inte mer rimligt att han stannar hemma med barnet då medan du satsar på att vara den primära brödvinnaren? (OBS, moraliserar ej, undrar bara)

  2. Frågestuden står öppen på obestämd framtid, dock endast för frågor som faktiskt undras och icke frågor av sympati. Jag ogillar att behöva ställa sympatifrågor till andra, så snälla känn ej att någon behöver fråga saker för att muntra upp mig. Tanken är att jag skall vara den primära brödvinnaren tills vidare. Nu går jag ju hemma och är mammaledig, men efter det skall jag jobba igen. Det är så mycket tjafs med försäkringskassan att det blir enklast att jag tar ut ledigheten, och dessutom skall ju min man plugga under veckorna nu, så någon måste vara hemma med sonen när han har sina lektioner. Så själva planerna på att uppfostra min unge var mer så att jag inte kan börja studera till läkare eller något jag faktiskt tycker är roligt. Nu gäller enbart att arbeta så att jag har råd med mat och hyra, och dessutom ha ett normalt arbete där jag inte behöver jobba 70 timmar i veckan, utan där jag kan gå hem och uppfostra min son.

Kommentera

