Påldans

Jag antar att ingen annan läst eller funderat på fitnessformen ”pole dancing” som annonseras i alltomstockholm. Det hade inte jag heller förrän jag råkade snubbla över ett upprört inlägg i en annan blogg där en dam ogillar strippandet – eller snarare, ogillar det faktum att folk tänker på strippande snarare än akrobatik.
En snabb googling ledde mig till att förvånat inse att Sara Lumholdt i alltomstockholm-artikeln har rätt – pole dancing är från början en akrobatisk cirkusgrej innan det blev bastardiserat på strippklubbarna.

 Givetvis vet alla det egentligen, men strippdansen är så mycket större än cirkusdansen att det är svårt att komma förbi bilden av en glittrig, atletisk kvinnorumpa som svängs runt i röd spotlight. Skulle träningen då vara lika populär om vi inte haft O’Farrell’s Theatre eller om inte CSI Miami i vart tredje avsnitt måste besöka high end strippklubbar där damer iklädda burleska (men heltäckande) underkläder gungar sina behag på bästa sändningstid? Det tror jag verkligen inte. Spelar det någon roll för träningen? Det tror jag verkligen inte.

Kommentera

