The Century of the Self – appropå konsumenter

Har precis tittat färdigt på första delen av dokumentären ”The Century of the Self” som handlar om hur psykoterapi har använts inom bl.a. politik och propaganda. Dokumentärens (förresten av Adam Curtis, som gjort några av de bästa dokumentärerna jag sett) första del bearbetade tiden mellan första världskriget och början av andra världskriget då konsumism uppfanns av Edward Bernays, Freuds amerikanske systerson. 
Bernays var den förste som kopplade produkter till ett känslomässigt behov genom att ge dem symboliska värden. Illustrativt nämnde dokumentären Bernays’ kampanj för att få kvinnor att börja röka – tidigare något som varit otänkbart för en kvinna att göra offentligt – genom att benämna dem som ”frihetsfacklor” och koppla samman dem med emancipering i ett publicitetsstunt som fick hejdundrande respons. Tänk, jag som alltid undrat över vem det var som kom på idén att ge produkter känslomässig laddning (eller snarare, jag har alltid vetat att människor konsumerar pga känslor snarare än förnuft och undrat varför). Det var Edward Bernays. 
Tanken bakom public relations är inte helt tokig i grunden: man kan inte lita på att människor tar riktiga, ansvarstagande beslut, och därför är det bäst att se till att de håller sig lugna och trygga i en värld där de kan klia sina undermedvetna klådor genom att konsumera snarare än att störta tsarer eller leda civilisationen till kaos.

Talande nog förklarade Bernays i en intervju från 1991 (han blev vädigt gammal) att han försökte hålla sig borta från ordet ”propaganda” eftersom folk ogillade tyskarnas propaganda, och därför uppfann han frasen public relations. Han var också en av dem på 30-talet som kopplade samman tanken att demokrati inte kan finnas utan en öppen, okontrollerad marknad – något som fortfarande lever kvar i allra högsta grad i Amerika än idag, och bekräftas som sanning vid varje presidentval. 

Vansinnigt intressant. 



En intressant fråga är också om produkter nu någonsin kommer att vara enbart produkter för oss igen, eller om de för alltid kommer att vara symboler för oss själva och våra drömmar.

Annonser

2 thoughts on “The Century of the Self – appropå konsumenter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s