Feminister mot porr

Jag blir ledsen när jag läser sådant här.

”Feminism mot porr

Den bild som förmedlas i porr beskriver kvinnan som ett objekt, hon finns där för att behaga mannen. En annan sida är att det visar på hur kvinnor ska vara; de ska ha stora bröst, vara smala, ha mycket smink och alltid villiga att ha sex. Detta skapar en tro om att verkligheten är sådan, vilket skapar förväntningar på varandras könsroller. Det leder till att kvinnan känner sig underlägsen.
Porrmarknaden är en snabbt växande och kapitalstark industri. Av de pengar som tjänas går bara en liten del till de kvinnor som medverkar. Eftersom porr köps med pengar skapas en uppfattning om att kvinnokroppen går att köpas.
Porrindustrin hittas på väldigt många platser i dagens samhälle. Ju mer porr exponeras ju mindre blir man avskräckt av det, för att man blir så van att se det. Feminism vill därför att man ska tänka på vilka konsekvenser det får i samhället.”

 Snackas det inte om håriga ben, barnkläder eller Blondinbella ligger ämnesbarometern klistrad mot porr eller horor. Åsiktsregistret har rätt (nu blir det rundgång mellan våra bloggar). Man tröttnar på att tala och läsa om feminism när samtalsämnen aldrig byts ut och ständigt kretsar tillbaka till den minsta gemensamma nämnaren.

Nu orkar jag inte med detta längre. Jag blir bara ledsen när allt är så o-originellt. Nu skall vi kolla på Messiah of Evil. Det kommer att liva upp stämningen här hemma.

4 thoughts on “Feminister mot porr

  1. Hela diskussionen "Porr – för eller emot?" är så meningslös, för ingen är ju ändå beredd att sluta titta på porr! Jag hade en kompis som var emot porr eftersom det "leder till drogmissbruk och människohandel", men naturligtvis raderade hon sin webläsarhistorik med jämna mellanrum precis som alla andra. Sedan kan man alltid diskutera könsroller osv i porren som i allt annat, men jag tror att de flesta har lättare att distansera sig från porridealen än från idealen i…ja, överallt annars. Kanske behövs till och med porrens vulgaritet som en motvikt till det i övrigt förhärskande "naturliga" kvinnoidealet som är omöjligt att uppnå för de flesta.Kul formulering förresten om att porraktiserna alltid är "villiga att ha sex". Om något kan jag väl tycka att det är stötande ifall de inte inte är villiga, men smaken är som baken osv.

  2. Madonna-hora komplex mycket? Sedan är det väl ganska omoget att anta att all porr är som den porren man själv känner till, och därför är all porr fel. Det finns porr som är helt och hållet utan kvinnor, men all porr är fortfarande förnedrande mot kvinnor. Det finns en hel marknad med erotika av och med kvinnor skapad enbart för en kvinnlig publik, är detta nyheter för någon? Den slutgiltiga frågan är i mina ögon: är sex fel i sig? De andra frågorna är bara detaljer. (Utom frågan om vad du menar med "förhärskad" naturlig skönhet, den vore intressant att höra en utveckling på.)

  3. Ja, det är nog nyheter för många. Särskilt porrmotståndare då eftersom de inte undersökt utbudet. Men som du säger, eftersom porr per definition är avbildningar av sex i uppkåtande syfte måste den logiska slutsatsen bli att urskiljningslöst porrmotstånd handlar om sexualfientlighet. Och det är ju synd eftersom skammen kring sexualitet i högsta grad är ett feministiskt problem…Med det naturliga idealet menar jag att man vill ha en härlig och chosefri tjej som är vacker utan spackel. Fast vid närmare eftertanke vill man kanske inte ha en tjej med finnar på hakan, ytliga blodkärl i ansiktet och bilringar runt midjan. Hon ska vara ansträngningslöst vacker, och det kräver lika stor ansträngning än att kliva i de genomskinliga platådojorna och slänga på sig lite metallicögonskugga (vi kör ett varv till med madonna-horakomplexet ja). Jag tycker att det blir en dubbelbestraffning. Om du försöker är du ytlig, om du inte försöker är du ful. Se en av världens sämsta låtar: http://asiktsregistret.blogspot.se/2012/05/nu-nar-vi-anda-ar-inne-pa-skonhetsideal.html

  4. Så ledsamt. Som sagt, jag har ju slutat bry mig efter åtta år i ett land där alla såg ut som Shrek, alternativt hade en personlighet som fick dom att framstå som Hannibal Lecter (jag skojar inte, de flesta var skitläskiga). Där var t.om. JAG vacker utan spackel, och jag har nog inte riktigt orkat ställa om mig än. Så just nu förtstår jag mig inte på denna fokusering vid utseende och andras utseenden. Däremot har jag grunnat mycket om mina egna tankar om vackra kvinnor (jag vill riva sönder dom) och kvinnor med skönhetsoperationer (jag tycker att dom är elaka).

Kommentera

