Filmvecka ett

Då har vi en person som iallafall ställer upp på min utmaning/vädjan och redan problem.

Jag hade tänkt börja med något klassiskt, roligt, hett, och utan direkt vidriga scener, och naturligtvis var min första tanke ”FASTER, PUSSYCAT! KILL! KILL!”, Russ Meyers kanske mest välkända verk. Den blonda bruden (Lori Williams, som under en kort period dejtade Elvis) där är förresten förvillande lik min lillasyster, vilket svider.

Döm om min förvåning då jag gick inpå Wikipedia för att kolla vilken genre som kunde kryssas av, och allmänheten hade fel. Girl Gang-genren finns inte, vilket innebär att klassiska exploitationfilmer som FASTER, PUSSYCAT! eller SWITCHBLADE SISTERS inte kan klassificeras. Dessutom har dom hittat på nya genrer som inte existerar men som dom lagt in för att det låter häftigt (jewsploitation?! Ich don’t think so.) En hemsk tanke för en ordningsfascist som jag. ”Men varför inte ta och göra en ny genre då, och radera dom påhittade genrerna om det nu är så viktigt?” hör jag nu att ni tänker? Jo, därför att jag är ganska lat. Jag orkar helt enkelt inte sitta med det där, och dessutom är det svårt nog att stjäla tid att sitta och blogga utan att slösa bort den med att sitta och rätta wikipedia-lögnare.

Så nu blir det ”FASTER PUSSYCAT! KILL! KILL!”, fastän det bara klassificeras som en ”exploitationfilm” helt enkelt.

FASTER, PYSSYCAT! handlar om tre go-go-dansöser ute på äventyr i en jättesnabb bil. Efter att ha dansat och käftat lite med varandra råkar de på ett oskyldigt, sunt tonårspar som är ute och söndagsåker i öknen, och utmanar mannen på bilduell och sedan karateduell, och han dör. De tre dansöserna kidnappar och drogar den oskyldiga flickvännen och planerar att kräva en stor summa utpressningspengar för henne eftersom hon verkar så rik och pryd, men innan de kommer så långt måste de stanna och tanka. På bensinstationen snubblar de över en rullstolsbunden gammal gubbe och gubbens retarderade men muskulöse son (döpt till Vegetable – tack, mamma och pappa) och hör mystiska rykten om att gubben gömmer massa pengar på sin gård. Och det är nu filmen börjar på riktigt.
Russ Meyer gjorde sitt namn synonymt med kvinnliga huvudpersoner begåvade med enorma bröst och attityd, och manliga skådespelare med fyrkantiga hakor. Detta var hans stora genomslag och efter det blev han berömd och gjorde filmer som ”VIXEN”, ”SUPERVIXEN”, ”BEYOND THE VALLEY OF THE SUPERVIXENS”, ”LORNA MUDHONEY” och kanske min Meyer-favorit ”BEYOND THE VALLEY OF THE DOLLS”. Det är Russ Meyer vi har att tacka för övergången mellan sextiotalets Nudie Cutie-filmer och ordentlig exploitation och till sist pornografi, i mitt tycke. Tack, Russ.

Annonser

4 thoughts on “Filmvecka ett

  1. Sådär ja! Det var…intressant. Fanns ingen karaktär att riktigt sympatisera med så det var tur att filmmusiken var tydlig så att man visste när man skulle bli upprörd. Kul!

  2. Det är ganska utbrett i exploitationfilmer att man inte riktigt kan gilla någon av karaktärerna. Men vadå, den normalsmarte brorsan var väl okej, utom att han var en lättlurad kåtbock?

  3. Ping: Film? Någon? Lite film, kanske? « mondokanel

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s