Jag hoppas att någon hämnas på Tarantino.

Jag får utskick ifrån Feministbiblioteket lite nu och då. Hanna Lager som bloggar där är en riktigt härlig människa och härlig bloggare. Härligt. I vilket fall skriver hon i ett av de sista utskicken om Märta Tikkanens bok ”Män kan inte våldtas”, som jag inte läst men sett som film. Det händer ganska ofta numera. Jag är en smutsig barbar.
I vilket fall fick det mig att tänka på hämndfilmer, mycket eftersom diskussionen gled lite in på hämndfilmer. För den som inte läst ”Män kan inte våldtas” handlar den (eller, filmen iallafall) om en inte helt ung dam som försöker finna kärleken, blir våldtagen och bestämmer sig för att våldta mannen tillbaka. Filmen var inte direkt någon höjdare, men den var ett klassiskt exempel på svenska filmer av den genren ur 70-talet – Sensationsfilmer, som Daniel Ekeroth kallar det.
Hämnden är ju stor inom film. De flesta filmer har någon form av hämndscen. I romantiska komedier får den elaka andra flickan det hon förtjänar på slutet, ofta med en tårta i ansiktet under en stor fest eller dylikt. I krash-pang-bom-actionfilmer blir den ryska kommunisten (finns det några andra?) skjuten när han försöker att hugga hjälten i ryggen. Alla mår vi bra av att se det goda segra och det onda bli draget i smutsen. Och folk gillade Kill Bill av en anledning. Vilken anledning vet jag inte, jag avskydde hela grejen och har legat sömnlös i tanken att Tarantino ligger och guppar på en supermodell i ett hav av pengar (denna bild blev betydligt klarare efter att jag såg ”Danger: Diabolik”).

Varför gillar alla Tarantino? Han kan inte regissera. Hans karaktärer är platta och ointressanta. Han är totalt okapabel att göra en film med kvinnliga karaktärer (med undantaget Jackie Brown, som jag verkligen gillade – jag är inte fördomsfull och tror att alla hans filmer är usla bara för att han är usel). Han tar uppenbarligen alldeles för mycket kokain. Och igen: han kan inte regissera. En dålig kvalitet för en regissör, utom tygligen idag när folk har slutat bry sig och glatt insuper vad dynga som helst, alkopops och Tarantino och ”2 1/2 Men”.
Varför kolla in den dåliga kopian när man kan kolla in originalet? Varför se mjukhämnd när man kan se inspirationen? Folk förbluffar mig.

Kommentera

