Ilskan

Framtiden stirrar dig i ögonen

Det finns lite som är så känsligt som ämnet barn. Barnen är vår framtid. Allt vi gör idag är för barnen – vi har Pridefestivaler för att barnen skall växa upp i en bättra värld att komma ut i. Allt alla politiker vill är för barnens bästa, även om det går precis tvärtemot vad andra politiker vill göra för barnens bästa. Det är så uttjatat att jag nästan skäms för att skriva det. Givetvis är allting för barnen.
Man blir därför inte förvånad över att ämnet barn, barnkläder, barnmat, barnprodukter, barnuppfostran och inte minst barngenus. Okej, det kanske går hand i hand med barnuppfostran, men det är ett ämne i sig.
Ibland tycker jag när jag läser bloggar att det verkar som att ilskan folk känner över andras barnval är helt oresonlig, men är det så? Jag blir rasande när jag ser barn som växer upp inom en sträng religion som inte tillåter att de lever normala liv, kan jag då bli förvånad när människor ilsket frustar över kala Disneyprinsessor? Eller när man diskuterar att barnen skall få välja själva – så länge de inte väljer fel, alltså gammaldags stereotypt. Dom skall få kunna välja precis vad dom vill, så därför skall vi ta ifrån dom valmöjligheten att få vara prinsar och prinsessor, tappra riddare och vackra féer – kanske inte varje gång, men när dom vill? Och kanske inte alla, men dom som vill? Varför se det sämsta i allt? Denna generationen är inte sist, det är inte som att dom här ungarna är ett examensprov och vi misslyckas om dom inte är könslösa, i brist på bättre ord. Könsneutrala, kanske. Vi gör alla vad vi kan för att dom skall ha det bra – vi vadar genom mängder av information och åsikter, allihopa med det hysteriska budskapet att dom har rätt, alla andra har fel, väljer vi fel har vi misslyckats och kommer att få se våra barn dö som knarkarfnask allihopa, och det kommer att vara vårt fel. Vad kan man göra?

Vad vi kan göra, i min åsikt, är att ta pressen av barnen. Vill vi ha en annorlunda värld skapar vi en, det ansvaret skall inte våra barn behöva bära. Vill vi ha en värld där män och kvinnor är jämlika skall vi fokusera på att våra förhållanden är jämlika. Vi kan sköta vår egen trädgård. Och vi kan sluta tjata så mycket på föräldrar. Det är svårt nog som det är, utan att behöva bli fördömd dagligen pga klädval, matval, leksaksval, sångval och uppfostringsval. Ta ansvaret från föräldrarna och lägg det på oss själva istället. Att satsa på framtiden är bara ett dummare sätt än att hoppas att allt löser sig av sig självt. Därmed inte sagt att vi skall acceptera vad som helst för nästa generation, givetvis. Men jag ser ingen anledning till att fokus för förändring skall ligga på nästa generation när vi har en fullkomligt utmärkt vuxengeneration att jobba på redan.

2 thoughts on “Ilskan

  1. Genuskämparnas ungar måste känna sig allmänt förvirrade över att användas som ett verktyg i en feminism/könskamp som de inte förstår eller ens vet om att den pågår. Men för all del – om man vill försäkra sig om att barnen förstår att det är skillnad på pojkar och flickor från en riktigt tidig ålder – pracka på dem genusdebatten redan innan de kan prata genom att tjafsa om färgen på kläderna och "förbjuda" vissa färger eller kläder för att de är "stereotypa".

  2. Det vet jag inte. Det som är hemma är ju normalt och rätt, och jag tror inte att genuskämparna sätter sig ner och förklarar varför dom skall ha vissa färger på kläderna. Man gör ju det man tror är bäst för sina barn. Jag tycker att det är ett bra initiativ att försöka att inte tvinga barnen in i könsroller, men sedan blir det som vanligt de praktiska detaljerna i kampen som man kan fundera på. Om sanningen skall fram är jag inte helt klar på vad min åsikt är, utom just det att barnen inte skall få ansvaret utan att ansvaret för förändring skall ligga på oss, de vuxna.

Kommentera

