Jävla jävla jävla jävla hippies!

Som jag nämnt tidigare har jag ett komplicerat förhållande till alternativkulturer. Jag hatar ungdomar minst åtta gånger mer än jag hatar Hitler (den enda acceptabla ståndpunkten för oss över 25), så ungdomskulturer i alla dess former går bort.

Ungdomar är glada eller arga, till skillnad från oss lite äldre och mer värdiga, världsvana eller trötta människor. Dom har brinnande åsikter om saker dom egentligen inte vet något om, dom har fula kläder och fräscha ansikten med tajta kroppar som dom inte vet vad dom skall göra med. Dom lyssnar på dålig musik och har usel smak vad gäller precis all underhållning, kläder och skådespelare. Dessutom skall dom uppmuntras och vårdas som delikata, överhormonella små blommor så att dom kan ha framgång i livet, all tid skall satsas på ungdomarna fastän alla vet att dom är idioter. Jag hoppas dom dör, jag hoppas vi alla dör.

Inte underligt då att jag blir rosig av ilska när jag ser folk som fortfarande i mogen ålder pruttar runt i ett moln av svett, gräs och patchouli och beter sig som en idiotisk jävla tonåring. Jag tänker naturigtvis på hippien.

Jävla idioter

Vad är det med folk och alternativmedicin och mystiska varg-tshirts?! Varför är det så lockande? Är det så jävla jobbigt att inse att världen är mer komplicerad än ondska och godhet (jag kräks bara jag skriver orden), att det inte finns magiska örter eller magiska någonting alls, att universum inte bryr sig om oss, att vi lever och att vi dör? Universum är likgiltigt. Världen är likgiltig. Det gör inte våra liv mindre meningslösa, men tydligen har vissa människor så svårt att hantera den ganska grundläggande sanningen att världen är komplex och måste undersökas. Det är roligare att låtsas som att de sista tusentalet år inte hänt, och att vi bor i kina eller så, och att folk i kina visste vad dom snackade om när dom botade sjukdomar genom att ändra energiflödet i kroppen. Det är mycket roligare att låtsas som att det finns magi. Det är roligare att tillhöra en grupp som låtsas. Och då får man dessutom klä ut sig.

Hela idén att världen är indelad i vi och dom, och att alla som inte är med dom är emot dom, är ju bekant sedan tidigare. Religiösa sekter, idioter som letar efter utomjordingar, politiska extremister, veganer…. listan kan göras lång. Depremerande lång. Är det verkligen så svårt att växa upp och tillhöra oss normala? Är det verkligen så jobbigt att svälja sin stolthet och säga att okej, jag hade fel, uppenbarligen är det inte så att världen styrs av jättereptiler från yttre rymden, och okej, det finns inga änglar och auror, och jag hade visst fel om att man kan bota AIDS genom att injicera dom med vitaminer. Vi gör alla misstag. Problemet är när man inte lär av sina misstag och man gillar tanken mer än man gillar verkligheten. Tänk om det hade varit så att magi fanns på riktigt – vore inte det helt otroligt?

Jo, det vore det.

4 thoughts on “Jävla jävla jävla jävla hippies!

  1. Ja gud, jag blir också så irriterad på folk som ba vill ha "kärlek" etc i världen och ej fattar att det inte är så enkelt. Känns som att många skulle acceptera exploaterande företag etc om de bara hade typ ett peacemärke som logga. Gud.//Fanny (kan du inte ställa in så man kan kommentera med url + namn)

  2. Det är att vara emot konsumentsamhället att vara konsument av Che Guevara-tröjor och rökelse. Så kan man sitta och slå sig för bröstet i någon trumcirkel ute i Järna och prata om hur unik man är. Åh, jag är en individ! Nu lyssnar vi på Sven Libaek och hatar vetenskapsmän för inget vetenskapen gjort har varit bra. Naturen har gjort hasch, vetenskapen har gjort bomber. Om alla kunde leva som vi så hade det varit fred på jorden, världen är delad i gott och ont och företag är ondskefulla. Utom Weleda, som ju ger en karma när man köper en svindyr rosendoftande massageolja. Vet inte hur man gör för att ändra, men jag joxar väl runt lite.

  3. Nu går det ju! Tkr väl förvisso inte att man kan beskyllas för dubbelmoral bara för att man köpt en cheggetröja själv pga alla måste vi konsumera kläder, men livsstilism suger i största allmänhet. Politisk förändring uppnås genom kamp, inte genom att alla sitter och chillar och äter ekologiskt surdegsbröd.

  4. Jo, dubbelmoral! Köper man en Che-tröja på The Gap har man noll rätt att brösta sig över sin unika anti-samhällsstil. Visst måste man ha kläder och man kan ju inte begära att folk skall göra sina egna kläder eller vad nu som, men då har man ingen rätt att sätta sig på höga hästar jämtemot dom som handlar andra motiv på sina kläder inne på The Gap heller. Politisk förändring uppnås genom,…. tja, genom själviskhet och kortsynthet. Åtminstone om det är förändring åt det håller vi gått på sistone.

Kommentera

