Jag har blivit missförstådd. Och det är inte konstigt.

Jaha, första länkningen någonsin och det är kritik. Illa illa. Men vad kan man säga? Jag skriver så luddigt att ingen borde förstå vad jag menar, än mindre hålla med. Däremot måste jag försvara mig mot Fannys inlägg där jag antas säga att vi har ett behov av könsroller i konsumptionen. Det har vi verkligen inte. Vad jag tror är att folk gillar att tillhöra grupper, och att vi som konsumenter kan identifiera oss ganska enkelt. Jag menar, det mesta av skiten vi köper behöver vi inte, men vi tror att det kommer att göra livet enklare eller att det uttrycker vad vi är för personer. Detta uppmuntras såklart av företag, men att det skulle vara deras påhitt kan jag inte tro. Folk gillar grupper.

Det blir av personliga skäl (hunger) bara copy-paste av min försvarskommentar.

”Världen har länge varit tudelad efter kön, såvitt jag förstår, långt innan reklam eller media kom in i bilden. Därav uttryck som religion, vilket jag anser är tillverkat i första hand för att förklara världen för den primitiva människan, och på hög andraplats för att förtrycka kvinnor. Kvinnor är starka och sexuella, och är kvinnor sexuella vet man inte vem som är far till barnen de föder. Dessutom är kvinnor bra att ha som ägodelar, i ännu större utsträckning än slavar. Har man en gud som säger att kvinnor skall vara monogama och att man skall straffa kvinnor som är otrogna eller uppnosiga är det lätt att försvara när man stenar en kvinna till döds. Man arbetar för Gud.
Att säga att könsroller är ett resultat av media eller reklam är i min åsikt att förneka århundrande eller årtusende av förtryck.

Jag tycker verkligen inte att vi har ett behov av det mesta av det vi handlar, det var inte vad jag ville säga med min blogg. Jag uttryckte mig säkert väldigt oklart, ber om ursäkt – ingen läser min blogg, så det är mer som en dagbok över mina egna tankar, så det blir lätt så att jag uttrycker mig fel. Men som sagt, jag tycker verkligen inte att vi har en naturlig efterfrågan av i princip någonting som säljs. Vi konsumerar därför att vi existerar, verkar tanken vara. Jag tycker att mycket som säljs är totalt vidrigt, och totalt onödvändigt, men det betyder inte att folk inte köper det. Kan vi anklaga företag för att de säljer oss saker vi uppenbarligen vill köpa, saker som bara är skräp och trams och skit? Nej, det tycker jag inte. Företag kan inte väntas vara moraliska, dom är till för profit. Det är äckligt och jag personligen tycker inte om det, men det är så det är.
Min grundtes var att det ligger något hos människor som gör att vi vill konsumera. Företag lanserar en ny produkt, och vi köper den. Köper vi den inte försvinner den. Produkterna som finns kvar är produkter folk köper. Då kan vi inte (i min åsikt) säga att företag påtvingar oss saker vi inte vill ha. Vi bombarderas kanske av reklam, men jag håller mig till att vi har en fri vilja. Vi måste ta ansvar för vår konsumtion.
Vi måste börja med att göra oss fria som konsumenter, eftersom vi inte kan lita på att företagen kommer att vara moraliska nog att sälja oss saker vi behöver.”
2 thoughts on “Jag har blivit missförstådd. Och det är inte konstigt.

  1. Förlåt om du uppfattade det som en attack, det var det verkligen inte menat som. Jag tycker du är klok och skriver bra.//fanny (hatar att man inte kan ha bara namn och url här)

  2. Jag uppfattade det verkligen inte som en attack! Tvärtom är jag jätteglad att du tog dig tid att läsa och svara. Det är en intressant fråga och du har gett mig mycket att tänka på. Jag vet inte om mitt budskap kom fram ordentligt som sagt, men oavsett hur det blir med det så kan vi ju inte ha det så att alla tycker samma jämt heller.

Kommentera

