"Whoa there, Charles Dickens"

Min mamma tyckte alltid att jag var speciellt smart när jag var liten. Jag lärde mig läsa och skriva när jag var fyra och skrev sagoböcker innan jag började skolan. Hon ser fortfarande besviken och trött ut när hon måste acceptera att jag slutade skolan efter gymnasiet och inte har några direkta ambitioner kvar. Inga direkta talanger heller, tyvärr, vilket svider ännu mer. Jag brukade sluka böcker och vara helt inbäddad i språk och uttryck tills jag flyttade hemifrån; nu kan jag knappt svenska längre efter att ha bott utomlands i över sju år, och kollar på lågbudget-erotika hellre än jag läser Nabokov. Vilken utveckling. Undra på att hon dricker.
Jag hatade skolan i första klass eftersom jag inte fick lära mig nya saker. Jag minns min frustration, det gjorde fysiskt ont att gå igenom och skriva bokstaven G en hel vecka fastän jag kunde den redan sedan flera år. Min fröken Elisabeth skyllde på mamma, det var hennes fel att jag var så ledsen, mamma lade alldeles för mycket press på mig tyckte fröken. Det blev naturligtvis droppen som knäckte kamelens rygg och mamma flyttade mig till en Waldorfskola, där jag fick uttrycka mig i färg och dansa som sjögräs istället.
Jag gillade Waldorf tills det var pubertetsdags. Nu har jag väldigt blandade känslor när L säger att han vill sätta vår son i en Waldorfskola. Jag hatar hippies och om det var en sak Waldorf var bra på, så var det att samla hippies. Lärarna bonkade på varandra och (ibland eleverna) i en stor lärar-genitalie-sandwich, ingen hade skor, vi spelade flöjt och klangspel, rökte gräs, hatade kapitalismen, pratade om energier, kallade jeans för fascism, vi kallade lärarutbildningar för fascism, vi kallade smink för fascism och hade sommarläger i Järna. Nu tycker jag naturligtvis att allt sådant bara är en annan form av strunt. Vi är alla konsumenter.

Luktar det bajs och nyklippt ull härinne eller är det bara en waldorflärare?

Naturligtvis vill jag gilla hard core-hippies, men det är väldigt svårt. Nej, det finns inga energier, och man kan inte bota sjukdomar med dans och homeopati. Väx upp, klipp dig och skaffa dig ett jobb.
Fast å andra sidan ogillar jag ju världen utanför hippiesen också. Det finns mycket att tänka på. Vad skall vi titta på idag, månntro?
Kanske skaffa ett blogg-konto som låter en publicera texter längre än 50000 tecken. Fight da powah!

Kommentera

