Samma gamla trams

Naturligtvis ogillar jag julen. Jag ogillar ju kitch, hysteri, översvallande känslouttryck och saker, så det faller sig naturligt att julen inte ligger på min hitparad. Antagligen är det mitt fel. Hade jag varit lite mer entusiastisk och haft stake nog att prova nya saker hade jag säkert haft ett rikare liv på alla de sätt.
Min roligaste jul började dåligt. När jag var 18 bodde jag hos en arbetslös skådespelare som försörjde sig med lite smålangning av mindre droger och senare i porrbranchen (jag fick aldrig klart för mig exakt vad han gjorde, vilket inte tyder på att han fick det där regissörsjobbet han suktade efter). Han hette Pimpin’ Michael, var 36 år gammal och vit och attraherade mig genom att klä sig som en filmpimp. Jag föll naturligtvis hårt för Pimpin’ Michael och blev vansinnigt förälskad, och han behandlade mig naturligtvis som skräp och dumpade mig för ett agressivt ex dagen före julafton. Han ville kasta ut mig, men hans ex vägrade låta honom vara i samma rum som mig länge nog för att ta tillbaka nyckeln så jag bodde kvar ensam ett tag.
Jag var 18, alla 18-åringar är dumma i huvet
Jag var 18.

Dagen efter att Pimpin’ Michael dumpade mig var jag väldigt upprörd och tvingade min vän Evelina att hitta en rolig fest. Jag firade Jesus födelsedag med att dricka tequila och lyssna på Nina Simone med ett gäng Nya Zeeländare. Evelina blev för full och gick hem, men ringde efter ett par timmar och förklarade tårfyllt att hon blivit rånad och knivhotad av ett gäng mexikanare. Jag var för ung, dum och full för att tycka att det var någon egentlig fara och stannade för att lära känna  min nya pojkvän Nathan, som ett par veckor senare visade sig ha en defekt penis. Det var den bästa julen jag kan minnas.
Den här julen ville jag vara hemma i Sverige men det blir inte av. Vi firar med L och svärfamiljen. Igen. Förra julfirandet med dom blev svärfar full och satt och vrålade, klatchade mig på rumpan och ville att jag skulle luta mig över diskbänken så han kunde ta kort. Det här året kan jag inte dricka alkohol utan måste stå ut med allt nykter. Undra på att de flesta självmorden sker över jul – antingen är man ensam och sitter och deppar och tror att man är världens mest patetiska människa och allt kommer att bli dåligt, eller så tillbringar man med familjen vilket ju oftast blir ännu sämre.

Kommentera

